Pokoušíte se postavit nebo upgradovat svůj počítač, ale máte potíže s orientací ventilátorů? Nebojte se, nejste sami! Mnoho nováčků bojuje s tím, co se může zdát jako jedna z nejjednodušších částí stavby PC.

A protože ne vždy je hned jasné, kterým směrem se ventilátor nachází vůle rána nebo měl rána, tady je náš průvodce, který to okamžitě zjistí!

Obsah

1. Najděte číselník
  2. Zkontrolujte lopatky ventilátoru
  3. Proč na směru proudění vzduchu záleží

Najděte číselník

Pokud jde o sestavení vlastního počítače, je důležité nejen pochopit směr, kterým vaši fanoušci foukají Optimalizace proudění vzduchu, ale i pro vlastní vytváření nějaké základní proudění vzduchu, které bude neustále zásobovat vnitřní součásti počítače čerstvým a chladným vzduchem.

Naštěstí většina moderních ventilátorů je dodávána se snadno viditelnými indikačními šipkami, které usnadňují určení, kterým směrem vzduch proudí ventilátorem.

Značky proudění vzduchu ventilátoru skříně

Šipky na ventilátorech ukazují směr proudění vzduchu. Jinými slovy, směr šipky je směr, kterým vzduch proudí ventilátorem.

Pokud má váš ventilátor dvě šipky (jako na obrázku výše), šipka směřující doprava nebo doleva bude označovat rotaci lopatek ventilátoru a šipka nahoru nebo dolů bude označovat směr proudění vzduchu.

V závislosti na tom, jak jsou vaše ventilátory nainstalovány a jak snadno jsou přístupné, možná neuvidíte indikátory průtoku vzduchu, dokud je nevyjmete z počítače, abyste se blíže podívali.

Nebo můžete před ní vždy podržet kus papíru, abyste viděli, zda odfoukne nebo je přitahován ventilátorem.

Ne všechny ventilátory jsou vybaveny úchylkoměry. Naštěstí to není jediný způsob, jak zkontrolovat, kterým směrem ventilátor fouká.

Poznávání čepelí je to, na co se zaměříme v dalším segmentu. Pokud se stále pokoušíte vyřešit problémy s umístěním ventilátoru a potenciálními problémy s chlazením, kontrola lopatek ventilátoru by vám měla pomoci:

Zkontrolujte lopatky ventilátoru

Další jednoduchý způsob kontroly Jakým směrem foukají vaši PC fanoušci?, je kontrola lopatek ventilátoru.

Pokud váš ventilátor nemá číselník, nebo je již nainstalovaný a nechcete jej demontovat, ve většině případů vám jednoduchá kontrola lopatek ventilátoru prozradí vše, co potřebujete vědět.

Pokud jsou lopatky ventilátoru ohnuté od tebe, díváte se na stranu sání. Technicky vzato je sací strana konvexní stranou lopatek.

ČTĚTE VÍCE
Kteří důchodci mají na Ukrajině nárok na pomoc OSN?

Lopatky ventilátoru skříně a směr proudění vzduchu

Pokud se však lopatky zakřiví směrem k vám, pokud připomínají tvar mísy (jinými slovy, díváte se do mísy), díváte se na stranu výfuku (ventilátor tedy fouká směrem k vám).

A ačkoli na výstupní straně je obvykle ve středu nálepka s Logo ventilátoru CPU, které se zdá být dalším jednoduchým indikátorem směru proudění vzduchu, není tomu tak vždy.

Abych to shrnul, zde je návod, jak zjistit, jakým směrem bude váš ventilátor foukat:

• Zkontrolujte, zda na ventilátoru nejsou stopy proudění vzduchu.
  • Zkontrolujte zakřivení lopatek ventilátoru. Pokud jsou zakřivené směrem k vám, toto je cesta ven.
  • Vyzkoušejte tak, že před něj podržíte kus papíru nebo ruku.
  • Zkontrolujte nálepku ventilátoru. Strana s nálepkou je obvykle strana výfuku (ale není to vždy 100% přesné).

Proč na směru proudění vzduchu záleží

Při stavbě PC musíte věnovat velkou pozornost proudění vzduchu. To je nezbytné pro udržení zdravého a výkonného počítače.

Proudění vzduchu v počítačové skříni

Můžete mít to nejlepší ventilátory s nejvyšší rychlostí otáčení, ale pokud nejsou správně nainstalovány a foukají vzduch špatným směrem, proudění vzduchu vašeho počítače bude vážně ovlivněno.

To znamená, že váš počítač buď nedostává dostatek chladného vzduchu, nebo zadržuje horký vzduch uvnitř skříně. Oba scénáře nejsou vhodné pro udržení stabilních teplot, snížit výkon CPU a GPU kvůli tepelnému škrcení a může poškodit součásti, pokud se o ně nebudete starat.

Správné proudění vzduchu vypadá asi takto:

Proudění vzduchu s podtlakem a přetlakem uvnitř krytu

V ideálním případě potřebujete alespoň dva sací ventilátory, které přivádějí chladný vzduch do skříně. Horký vzduch bude cirkulovat kolem vašich součástí, což způsobí, že horký vzduch stoupá nahoru a ven ze skříně přes výfukové ventilátory.

Dalším důležitým aspektem proudění vzduchu PC je tlak vzduchu. Může být neutrální, pozitivní nebo negativní, v závislosti na počtu vstupů a výstupů. Více o tlaku vzduchu v PC skříni se můžete dozvědět zde.

To je vše, co potřebujete, abyste zjistili směr proudění vzduchu ventilátorů. Doufáme, že se vám náš průvodce snadno řídil!